Att välja gymnasium, både skola och inriktning är ett riktigt aber för många tonåringar idag. Valmöjligheterna är stora och skillnaderna är ibland svåra att upptäcka eller ta fasta på. Som tur var finns det olika möjligheter för de blivande eleverna att få hjälp. Syokonsulenter ställer gärna upp med kvalificerade råd. Ibland har lärare koll. Ibland har de några äldre vänner, storasyskon eller vänners syskon som har gått i någon gymnasieskola som de kan rekommendera eller avråda ifrån. Sist finns det även möjlighet att få förstahandsinformation från lärare och elever på någon skolmässa eller öppet hus.
Ska du marknadsföra dig på en skolmässa, vilket vi tycker är en bra idé, finns det en del att tänka på. Läs exempelvis denna artikel om fördelarna med en skolamässa. Att ha kompetent och social personal på plats är en självklarhet. Både elever och lärare är bra om de finns på plats och givetvis är det bra om du väljer goda representanter för skolan. Men vad många missar i marknadsföringssammanhang är att det gäller att synas. Vill du få folk att prata med dina representanter måste de veta att ni finns, och var ni finns. En beachflagga(LÄNK) med logotyp är en bra idé, eller kanske ett eventtält. Tänk på att mässan kan vara rörig och full med människor. Tänk dig att försöka hitta någon specifik på en sådan mässa som på filmklippet utan hjälp av logotyper och liknande! Låt gå för att detta är en mässa om och för företagande, men principen blir ändå densamma.